مجله اینترنتی

  • ۰
  • ۰

به اعتقاد بعضی ، هزینه های درمان در کشور ما بالاست و مردم توان پرداخت این هزینه ها را ندارند ! و البته کسانی که چنین فکر می کنند ، معمولا جامعه پزشکی را مقصر می دانند . نمی دانم این افراد بر اساس کدام معیار و مقایسه و بر اساس کدام سنجش و آمار و استدلال به این نتیجه رسیده اند . احتمالا اینها نمی دانند که ایران بالاترین مصرف سرانه دارو را در دنیا دارد که طبعا بالاترین سرانه مراجعات درمانی را هم بایستی داشته باشد و قطعا بالاترین سرانه بیماری و یا احساس و فکر بیماری را هم به تبع آن .

بطور قطع اگر هزینه های درمان در ایران بالا بود تا به این حد مراجعات درمانی و مصرف دارو رایج نبود . عدم رعایت بهداشت ، تغذیه نادرست ، عدم تحرک و ورزش کم مهمترین دلایل بروز اغلب بیماریهای عارض شده هستند که هر سه عامل ذکر شده در کنترل و بدست خود فرد است . حال اگر شخصی بدلیل رعایت نکردن عوامل پیشگیری کننده از بیماری ، دچار عارضه ای گردید براستی چه کسی بایستی تاوان اقتصادی این قدر سلامت نشناسی را پرداخت کند ، دولت ، پزشک یا خود فرد . مثلا در درمان چاقی کدام یک باید پرداخت کنند؟

همانطور که جریمه عدم رعایت قوانین رانندگی ، قوانین حقوقی ساخت و ساز و بطور کلی عدم رعایت قانون را خود شخص خاطی پرداخت می کند پس چگونه است که در مورد بیماریها ( البته بیماریهای که در اثر عدم رعایت اصول پیشگیری و بهداشتی عارض شده اند ) انتظار چیز دیگر یست .

انتظار عمومی بر این است که بایستی درمان فراگیر ، کامل و ارزان باشد . بدون شک دو مورد اول یعنی فراگیر و کامل بودن انتظاری کاملا بجا خلق است اشتباه بزرگی است که مانع گسترش فرهنگ بهداشت و پیشگیری خواهد و وظیفه دولت و جامعه پزشکی است و لیکن در مورد ارزان بودن آن براستی حق با کیست ؟

در یک مقایسه ساده تعرفه های درمانی در بین همین کشورهای مثل خودمان یعنی کشورهای در حال توسعه و متوسط در آمد مردم این کشورها به راحتی می توان دریافت که تعرفه های پزشکی در ایران خیلی پایین است ؛ دیگر چه برسد به کشورهای توسعه یافته غربی .

تا زمانیکه هزینه های درمانی و دارو در کشور مان پایین باشد و شامل کمک های دولتی و یارانه ای باشد ، هیچ کس قدر سلامتی را نمی داند و وضعیت مراجعات درمانی و مصرف سرانه دارو به همین شکل خواهد بود بطور قطع سلامتی وقتی ارزشمند خواهد بود که برای باز گرداندن آن در زمان بیماری مجبور به هزینه کردن باشیم و یا اینکه برای حفظ آن بهداشت ، تغذیه و ورزش را سر لوحه امور زندگی خود داشته باشیم .

هر چندسالهاست دولت نه تنها در بودجه های سلامتی امساک میورزد که حتی تقصیر تمام مشکلات را هم به گردن جامعه پزشکی میاندازدو خواستار پایین نگه داشتن تعرفه هاست. برای اصلاع از هزینه های درمان برخی بیماری ها مثل هزینه بواسیر به سایت ما سر بزنید.

  • ۹۶/۱۰/۲۶
  • benita mihani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراحی سایت
طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی
www.webcando.ir

تابلو سازی
خدمات تابلو سازی پرکاس
perkasco.com

درمان بواسیر
درمان بواسیر با آخرین متد
clinicdarman.com/بواسیر-هموروئید/درمان-بواسیر/

شبیه ساز پرواز
خرید تجهیزات پرواز و شبیه سازی
www.irfly.ir

درمان هموروئيد با لیزر
درمان بواسیر با لیزر و هموروئید
clinicdarman.com/بواسیر-و-هموروئید/جراحی-هموروئید/